Viewers’ Conditions
2023
OCI Museum of Art, Seoul
2023. 10. 12 ~ 2023. 11. 11
Exhibition Text
Familiar mechanical devices stand tall in humanoid forms, revealing their presence. Upon closer examination, curved outward filters in front of the camera lenses capture attention. These unfamiliar objects are crucial clues to Lee Yoonjae's works.
Going beyond exploring the essence of objects, Lee Yoonjae raises questions about human sensation. She expresses the visual differences that arise in the act of "seeing" through various media. Images created using filters mimicking four people's corneas occupy the exhibition space. They all gaze at the same light, yet each reveals its own images in different sizes and shapes through the screen. The act of seeing and the conditions of each individual are all different. The artist's meticulous exploration is a process for answering endless questions.
Objective data passes through subjective filters, allowing others to peek into the world as seen by someone else. A new horizon in the way of sensing opens up. Only now does it seem to come closer to the true meaning of "seeing."
Familiar mechanical devices stand tall in humanoid forms, revealing their presence. Upon closer examination, curved outward filters in front of the camera lenses capture attention. These unfamiliar objects are crucial clues to Lee Yoonjae's works.
Going beyond exploring the essence of objects, Lee Yoonjae raises questions about human sensation. She expresses the visual differences that arise in the act of "seeing" through various media. Images created using filters mimicking four people's corneas occupy the exhibition space. They all gaze at the same light, yet each reveals its own images in different sizes and shapes through the screen. The act of seeing and the conditions of each individual are all different. The artist's meticulous exploration is a process for answering endless questions.
Objective data passes through subjective filters, allowing others to peek into the world as seen by someone else. A new horizon in the way of sensing opens up. Only now does it seem to come closer to the true meaning of "seeing."
So Hyun Baik (Curator of OCI Museum of Art)
서문
익숙한 기계 장치들이 의인화된 형상으로 존재감을 드러내며 우뚝 서있다. 자세히 들여다보니, 카메라 렌즈 앞에 볼록한 형태의 필터가 시선을 사로잡는다. 이 생소한 물체가 이윤재 작업의 중요한 단서이다.
사물의 본질에 대한 탐색을 넘어 인간의 고정적 인식에 의문을 제기하는 이윤재는 ‘보는’ 행위에서 발생하는 시각적 차이를 다양한 매체로 풀어낸다. 4명의 각막을 본뜬 필터를 활용하여 만들어진 이미지들이 전시장을 점유한다. 같은 곳, 같은 대상을 바라보지만 화면 위에서 서로 다른 크기와 형태로 저마다의 시야를 드러낸다. 보는 것도, 각자가 처한 조건도 다르다. 작가의 집요한 탐구는 끝없는 질문의 답을 찾아가는 과정이다.
객관적인 데이터는 주관적 필터를 거치며 타인이 바라보는 세상을 엿보게 한다. 감각하는 방식의 새로운 지평이 열린다. 이제야 비로소 ‘본다’의 진짜 의미에 좀 더 가까이 다가선 듯하다.
익숙한 기계 장치들이 의인화된 형상으로 존재감을 드러내며 우뚝 서있다. 자세히 들여다보니, 카메라 렌즈 앞에 볼록한 형태의 필터가 시선을 사로잡는다. 이 생소한 물체가 이윤재 작업의 중요한 단서이다.
사물의 본질에 대한 탐색을 넘어 인간의 고정적 인식에 의문을 제기하는 이윤재는 ‘보는’ 행위에서 발생하는 시각적 차이를 다양한 매체로 풀어낸다. 4명의 각막을 본뜬 필터를 활용하여 만들어진 이미지들이 전시장을 점유한다. 같은 곳, 같은 대상을 바라보지만 화면 위에서 서로 다른 크기와 형태로 저마다의 시야를 드러낸다. 보는 것도, 각자가 처한 조건도 다르다. 작가의 집요한 탐구는 끝없는 질문의 답을 찾아가는 과정이다.
객관적인 데이터는 주관적 필터를 거치며 타인이 바라보는 세상을 엿보게 한다. 감각하는 방식의 새로운 지평이 열린다. 이제야 비로소 ‘본다’의 진짜 의미에 좀 더 가까이 다가선 듯하다.
백소현 (OCI미술관 큐레이터)
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